2019. szeptember 18.
Vonz a startup közeg, esetleg egyszer te is saját vállalkozást szeretnél, de még nincs ötleted? Érdekel, hogyan lehet alkalmazottként tanulni ezektől az innovatív vállalkozásoktól? Budapesten, a kelet-közép-európai régió startup-központjában számos lehetőségeid nyílik erre. Olvasd el Pethő Anikóval, az Aarenson Consulting tulajdonosával készült interjúnkat!
A startupok megjelenése friss szél a munkaerőpiac vitorláiba. Egyrészt egy remek alternatívává vált a munkavállalók számára, akik a kötöttségeken túli állásokat kerestek, másrészt a frissen érkezett új cégkultúra merőben eredeti értékrendet is tudott mutatni, ami vonzó hatása miatt gyorsan terjedni kezdett a jól megszokott, biztos vállalati kultúrával rendelkező cégek körében is.
Szerencsések a mai munkavállalók, akik állást keresnek ilyen típusú szervezetben, ugyanis rengeteg új munkakör és feladat várja őket a most, vagy a közelmúltban alapított startupokban. Régiós központ is vagyunk, rengeteg verseny van azoknak az ötleteknek, melyek hiánypótlónak tűnnek. Megmérettetnek és a legjobbak támogatást, finanszírozást is kapnak. Ezt követően pedig a bővülés villámgyorsan megy. Előbb ismeretségi körben, majd egyre szélesebb csatornákon keresik a csapattagokat.
Hivatalos adatok szerint több mint 500 startup-ot jegyeznek. Ez a szám azonban nagyságrendekkel nagyobb, mert sokan csak kezdő vállalkozásnak tartják magukat, nem aposztrofálják szakmailag startupkodásnak, amit tesznek. Sokan pedig jelenleg is csak az ötlet szintjén vannak jelen ebben a szcénában, és úgy dolgoznak az ötlet megvalósításán és kivitelezésén egy bejelentett munka mellett.
Vajon a HR-es ugyanazt látja, amit mi gondolunk, hogy benne van? Azok a szavak, az a szerkesztés, az a kiemelés, az a hobbi megfelelően reprezentálja énünket? Alul- vagy felülértékeljük magunkat? Hol a kényes egyensúly az énmarketingben? Hallgasd meg Pethő Anikó előadását a jó önéletrajzról a HVG Állásbörzén! Nézd meg a teljes programot!
Igen, ez egy elterjedt hiedelem, ami abból eredhet, hogy sok a technológiai projekt és ötlet. Azonban a fejlődés nagyon hamar megköveteli a gazdasági szakembereket, a marketing és az értékesítés területén otthonosan mozgó kollégákat is. Elengedhetetlen a pénzügyi tervezés, a kommunikáció és a bevételek generálása a jól felépített értékesítésen keresztül. Nagy a zaj, nincs új a nap alatt, ezért a marketing kiemelt jelentősége, a megkülönböztetés már a korai fázisban előkerül. A design, a logó, az alapok hatással vannak a piaci környezetre, ezért ezek tervezése komoly tudatosságot igényel az első percektől.
Ezt a munkakörnyezetet azoknak ajánljuk, akik mernek bátran kísérletezni, bírják a gyorsan változó körülményeket, tudnak hirtelen döntések hatására is nyugodtan reagálni, munkatempójuk gyors, és tág látókörrel, érdeklődéssel bírnak. Szívesen képzik magukat, mert egy-egy problémára időnként autodidakta módon kell megkeresni és megtalálni az optimális megoldást.
Megtalálják a helyüket, akik nem a jól kitaposott ösvényeket szeretik, sokkal inkább az alkotási vágy, az értékteremtés határozza meg a mindennapjaikat. Akik mernek nagyot gondolni, és ezért szívesen vállalnak kockázatot is. Egy korai fázisú startup magában hordoz bizonytalansági faktort is, ezért fontos elvárás, hogy a kollégák elkötelezettségén ne változtasson, ha új irányok jönnek vagy éppen a régiek mennek. A startup környezet a tagjait fejlődésre, változásra, nyitottságra sarkallja. Aki erre vevő, és céljai ezzel azonos irányba mutatnak, az biztosan megtalálja hosszú távon is számításait.
Minden cég startup, ha úgy vesszük. Ezt a szervezeti formát lehetőségnek kell felfogni. Aki biztosabb jövőképet keres, viszont vonzó számára ez a kultúra, keressen inkább 3-5 éve alapított céget, akik már megbizonyosodtak arról, van-e létjogosultságuk a piacon. Akik buknak, leggyakrabban az első három évben buknak. Ezt követően, ha az ötlet jó és piacképes, gyakran érkezik kockázati tőke vagy magántőke a startupba, ami megteremti és bebiztosítja a működés stabil alapjait évekre előre.
Abszolút jellemző a gyakornoki program is. Hiszen így csillogó gyémántra is lelhet egy-egy cég, akit adott esetben hosszú távon is megtarthat a tanulmányok befejezését követően. Néha akkor is érdemes bekopogtatni az általunk kiszemelt ötlet gazdájához, ha nincs kiírva nyitott munkakör, mert jó néven veszik a felajánlást, és munka mindig van végeláthatatlanul. A lelkesedés pedig gyakran írja felül a tapasztalatot.
A 25. HVG Állásbörze alkalmával startupokkal is megismerkedhetsz a rendezvényen! Beszélgetnél az alapítókkal? Megnéznéd a konkrét állásajánlatokat? Csekkold a részleteket!
Fontos az őszinte és önazonos viselkedés. Kevésbé formálisak, sokkal inkább kíváncsiak az egyénre, a személyiségre. A személyiség alapjai kevésbé változnak, míg szakmai dolgokat bármikor el lehet sajátítani. Ezek a csapatok falkaszerűen működnek, így felmérik a beilleszkedés valószínűségét is. Gyakran volt olyan, hogy Partnerünk utolsó körben egy esti sörözésre hívta a jelöltet leendő csapatával, vagy kávézni, reggelizni vitte őt. A kötetlen ismerkedés, a csapatnak való bemutatás ugyanolyan súllyal bír ezeken az interjúkon, mint a formális, strukturált kérdések. A lényeg, hogy ne akarjunk egy pillanatig sem másnak mutatkozni, mert ők is nyílt lapokkal fogják megmutatni magukat, és azt, hogy kit keresnek.
A rugalmasság mindenekelőtt fontos. A kreativitás, a lényeglátás, a fókuszáltság, a problémamegoldás. Az együttműködési hajlam illetve a megújulási képesség. Jó, ha asszertívan tudjuk érvényesíteni az érdekeinket.
Szakértőként, mentorként, interimként, tanácsadóként mindenképp tartogat lehetőségeket. Hatalmas tudás van a birtokukban, amit nem is biztos, hogy munkavállalóként tudnak a leghatékonyabban átadni. Illetve, nagyon sokat tudnak hozzáadni a cég előmeneteléhez kapcsolatokkal, értékesítőként vagy külföldi piacra lépésnél, bizonyos esetekben pedig a szakterület objektív külső szakági specialistájaként.
Legyenek tudatosak, tudjanak magukról 3-5 mondatot mondani, kik ők, mit keresnek, mi a céljuk. Merjenek kérdezni, bemutatkozni, érdeklődni. Nézzék meg előre a kiállító cégeket, ha van módjuk, és, ha látnak kapcsolódási pontot saját hátterükkel, emeljék ki rögtön azt. A fókuszált, összeszedett kommunikáció nagyon megnyerő tud lenni.
Szerző: Kurinyec Anna
„Az élet lényege az időzítés.”
— Carl Lewis